DNA lab

Reizend DNA-lab: ‘prenataal- onderzoek bij planten’ .

Biologiedocent had twee studenten van Wageningen University & Research uitgenodigd om het onderwerp DNA en verdeling zichtbaar te maken in de les.

Door kruising van planten die beschikken over bepaalde gewenste eigenschappen kunnen nieuwe planten worden gekweekt waarin alle gewenste eigenschappen samenkomen. Zo leerden leerlingen over hoe rassen met de beste kwaliteit tot stand komen en met de hoogste opbrengst en de minste gevoeligheid voor ziekten.

In deze les deed men onderzoek naar de verschillende eigenschappen van een aardappelplant en de resistentie tegen zogenaamde ‘nematoden’: dit zijn kleine wormpjes die de oogst doen mislukken.

Leerlingen maakten kennis met verschillende DNA-technieken, waarmee ze snel konden zien of een genetische eigenschap is overgeërfd. Het practicum liet het verschil zien tussen de ‘oude’ klassieke en de ‘nieuwe’ moderne manier van plantenveredeling.

Tijdens dit practicum werd DNA geïsoleerd en klaargemaakt voor een PCR-reactie. Het product werd vervolgens geanalyseerd op een DNA gel (gelelectroforese). Tijdens de PCR-reactie werd ingegaan op het verband tussen ‘genotype’ en ‘fenotype’. De leerlingen analyseerden een aantal genotypen en fenotypen en koppelden deze gegevens aan het resultaat dat te zien was op de DNA gel.

Na afloop kregen de leerlingen speciale tomaten, pepers en paprika’s mee om te snacken.