DNA lab

Het reizend DNA-lab: ‘prenataal- onderzoek bij planten’ was op bezoek op de Zeven Linden.

Biologiedocent heeft twee studenten van Wageningen University & Research uitgenodigd om het onderwerp DNA en verdeling zichtbaar te maken in de les. Door kruising van planten die beschikken over bepaalde gewenste eigenschappen kunnen nieuwe planten worden gekweekt waarin alle gewenste eigenschappen samenkomen. Zo worden rassen met de beste kwaliteit, de hoogste opbrengst en de minste gevoeligheid voor ziekten gekweekt.

In deze les is onderzoek gedaan naar verschillende eigenschappen van een aardappelplant en de resistentie tegen zogenaamde ‘nematoden’: dit zijn kleine wormpjes die de oogst doen mislukken.

Leerlingen hebben kennisgemaakt met verschillende DNA-technieken, waarmee ze snel konden zien of een genetische eigenschap is overgeërfd. Het practicum laat het verschil zien tussen de ‘oude’ klassieke en de ‘nieuwe’ moderne manier van plantenveredeling.

Met het gebruik van klassieke veredelingstechnieken kan het jaren duren voordat een nieuwe soort geïntroduceerd kan worden. Dit proces kan tegenwoordig aanzienlijk versneld worden door gebruik te maken van moleculair genetisch onderzoek.

Tijdens het practicum werd DNA geïsoleerd en klaargemaakt voor een PCR-reactie. Het product werd vervolgens geanalyseerd op een DNA gel (gelelectroforese). Tijdens de PCR-reactie werd ingegaan op het verband tussen ‘genotype’ en ‘fenotype’. De leerlingen analyseerden een aantal genotypen en fenotypen en koppelden deze gegevens aan het resultaat dat te zien was op de DNA gel.

Onze leerlingen hebben supergoed gewerkt en het practicum met een goed resultaat weten af te sluiten. De opmerking van de studenten waren ook erg positief over de inzet. Naast de uitleg en het practicum hebben de studenten ook veel informatie gegeven over de Universiteit en de opleidingen die daar gegeven worden.

Na afloop kregen de leerlingen speciale tomaten, pepers en paprika’s mee om te snacken, wat helemaal past in het plaatje van onze ‘Gezonde school’.